حقوق زن
فائزه رزقیان و سینا اختری شیشوان
ما مرد نیستیم
در جامعه ایران و جوامع غربی ، از گذشته تا کنون بپردازیم.
محمد مصطفي )ص( فرموده :" از مرد پرسیده نمی شوری
، همچنان نان ران
را برای چه مورد خشونت قرار داده است وہ
نیاموزید، بلکه به آن ها ریسندگی بیاموزید. آیا دورا عقلرن
که این عبارات را به پیامبري ربط بدهیم که فرمود: بهشت زد
مادران است و یا به اسلامي که زن و مرد را لباس یکدیگر
داند؟! در حقیقت این ما هستیم که مهر و عطوفت اسلام ناب و
خشونت تغی یر داده ایم. آری، تغییر و اصلاح رو اول باید از خودل
روزهـاي جهاني مثل روز زن، روز مادر، روز حقوق بشرو
اصطلاحاتي چون محو خشونت علیه زنان، رفع تبعیض جنسی
و غیره، همیشه در تقویم های کشورمان جوان بودند و گاهی این
اصطلاحات به بیگانه بودن و خارجي بودن متهم مي شوند. ایا
تقدیر از مقام زن عمل منحصر به خارجي هاست؟ آیا احترام به مقام
مادر بودن را فقط خارجي ها درک کردند؟
به هرصورت باز هم جای خوشحالي ست مردمی که زنان را
تا دیروز ناقص العقل می دانستند، امروزه با رای خود به مجلس
شورای اسلامی می فرستند، که نتیجه آگاهي دهی در خصوص
حقوق زنان است. موضوعي
بپردازیم، تجلیل از روز جهاني زن است. زنی که مادر، خواهر،
همسر و. . . است. مادری که هیچ تحول تاریخي یاد بود مهرباني،
صبر، استقامت و فداکاري او را از صفحه ذهن بشریت درهم
نخواهد پیچید. خواهری که ارج گذاري به مقام برادر سرمشق
زندگی اوست و همسری که لبخند شوهر را بهترین هدیه برای خود
داند؛ آن هم زنی از ایران زمین که نمادی از توانای ی، استعداد،
سم
و خانواده مان شروع کنیم.
خواهیم در این مقاله به آن
مروری کوتاه برتاریخچه تحولات بنیادین در موردزنان:
در اواخر قرن نوزدهم باگذشت از انقلاب صنعتی و اولین
استقلال اقتصادی به زنان در سال ۱۸۳۶ در جوامع غربی و به
دنباله آن شروع به فعالیت نهضت های فمینیستی و مدافع حقوق
زنان در حوزه های آموزش، کار، ارث و تملک و حضور در صحنه های
سیاسی کم کم بسیاری از دغدغه ها و محدودیت های ی که زنان قرن
ها دچار آن بوده اند، کاسته شد. که از مهم ترین ثمره های آن می
توان به
به تصویب رسیدن اولین حق مالکیت برای زنان سال
۱۸۴۸م در ایالت نیویورک آمریکا
به تصویب رسیدن اولین حق آموزش و پروزرش در یازدهمین
اجلاس سازمان علمی فرهنگی و تربیتی سازمان مل ل
متحد در ۱۹۶۰م توسط کنوانسیون عدم تبعیض در
آموزش و پرورش )که در ایران نیز تا قبل از دوره مشروطه
زنان به صورت رسمی از حق تحصیل خود محروم بودند(
به تصویب رسیدن اولین حق رسمی رای زنان نیز در سال
۱۸۹۳ توسط کشور نیوزلند. که امروزه نیز به جز اندکی،
همه ی کشور ها این حق اساسی را برای زنان به رسمیت
باشد.
عفت، مهر و علاقهو
آنجا در محافل اگر به زنان القابي چون مادر خوب، شجاع و مادر
نمونه داده مي شود، این جا زنان به القابي چون سیاسر، عاجزه و
ناقص العقل مفتخر می گردند. آنجا اگر قطعنامه های ی صادر می
کن ند که طی آن به برابري حقوق زن و مرد، عدم تبعیض جنسیتی،
مي
شود و زن را شایسته تواناي ي
دان ند که مي تواند هم دوش با مرد حرکت کند، این جا
مي
رفع خشونت علیه زن تاکیده
هاي مي
فرهنگ ها و باور های ی رواج پیدا می کند که زن را سزاوار هرگونه
توهین، تحقیر، طرد دانسته و مرد را سمبلی از غیرت، شجاعت و
کن ند؛ همچنین بر مطیع بودن، ساکت بودن،
سربلندي خطاب مي
خجالتي بودن و وابسته بودن زنان اصرار می ورزند و در مقابل،
خشن بودن، سنگ دل بودن و قوی بودن به عنوان ویژگي هاي
پسندیده مردان پذیرفته می شود. آیا این راه و روش پیامبر مکرم
اسلام است؟ پیامبری که اسوه مهرورزی و عدالت برای همسران
شناخته اند.
خود و زنان جامعه اسلامی بود؟
. ۲۰ یاغمور شماره دوم زمستان نودوپنج